“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Android kullanıcıları dikkat! Google’ın yeni tasarımı sızdı

Google, Android telefonlardaki yazılım tarzını baştan aşağı yenilemeyi planlıyor. Artık silinmiş olan bir blog yazısında Android arayüzünün daha çekici ve kullanımı daha kolay hale getirmeyi amaçladığı görüntüler sızdı.

Bakü Açık Turnuvası’nda Vahap Şanal 3’üncü oldu

Uluslararası Bakü Açık Turnuvası’nda Büyükusta (GM) ünvanlı satranç oyuncusu Vahap Şanal, bronz madalya kazandı.

Uber, Trendyol GO’yu satın alıyor

Uber bu satın alma sayesinde hem büyümesine katkı sağlamayı hem de globaldeki “Uber Eats” paket yemek hizmetini Türkiye pazarına sokmayı hedefliyor

ABD Adalet Bakanlığı, Google’ın reklam imparatorluğunu parçalamak istiyor

ABD Adalet Bakanlığı (DOJ), teknoloji devi Google’a karşı açtığı antitröst davasında önemli bir eşiği daha geçti. Mahkeme, şirketin dijital reklam teknolojileri alanında rekabete zarar verdiğine hükmetmişti. Şimdi ise gözler eylül ayında …

Yeni akıllı kapsül teknolojisi, günlük ilaç kullanımını kökten değiştiriyor

İlaç kullanımında zamanlama, birçok kronik hastalığın tedavisinde kritik öneme sahiptir. UC San Diego’da geliştirilen yeni akıllı kapsül teknolojisi, karmaşık ilaç dozlama programlarını tek bir hapla yönetmeyi mümkün kılarak sağlık …

Bitcoin’de son durum ne? İşte değeri!

Kripto varlıklar, geleceğin para birimi olarak giderek daha fazla ön plana çıkıyor. Özellikle Bitcoin, son dönemde art arda kırdığı rekorlarla yatırımcıların ilgisini üzerine çekmeyi başardı. Ancak kripto para piyasasının oldukça dalgalı olduğunu ve …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir